Sabtu, 2 Februari 2013

Perbetul Keputusan

  

Bekas Ketua Penerangan PAS Selangor, Hasan Basri Mohd. meminta golongan ulama dalam PAS terutama Majlis Syura Ulama 'memperbetulkan' keputusan  memecat bekas Timbalan Presidennya, Nasharudin Mat Isa yang dilihat dibuat tanpa mengikut prosedur yang sepatutnya.

  Memang tak habis-habis isu Nasharudin ni.  Maknanya, masih ramai lagi yang sayang dan menyanjungi beliau.  PAS kena faham la, kalau ramai yang tak berkenan dengan pemecatan Nasharudin, maknanya, Nasharudin ni merupakan satu aset yang penting.  Kalau PAS nak buang juga, maknanya PAS juga yang rugi.

   Sebenarnya, tak payah la nak desak-desak PAS lagi untuk memperbetulkan apa yang dah berlaku.  Kata orang tua-tua, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata-kata buruk padahnya.  Sama macam isu kalimah Allah, Anwar masih lagi mendesak PAS supaya berpegang kepada persetujuan mereka dalam pakatan dahulu.  Akhirnya, PAS terpaksa U-turn, jadi apakah sekali lagi PAS akan U-turn dalam isu Nasharudin ni.

 Nasharudin memang sayang kepada PAS, tapi bukan pada pemimpinnya sekarang.  Kerana sewaktu zaman Fadzil Noor dulu, PAS berada di landasan yang betul, bukan macam sekarang.  Kalau dulu, ikut landasan yang betul, macam keretapi, start dengan perlahan lepas tu makin laju dan moga-moga sampai ke destinasi dengan selamat, tanpa tergelincir.  Tapi sekarang dah zaman 'bullet train', nak cepat sampai.. Tapi kalau tengok berita global, keretapi macam ni yang lebih banyak ditimpa musibah.

  Dan satu trend yang saya dapat lihat, kebanyakkan yang menegur isu pemecatan Nasharudin ni, ialah mereka yang pernah memegang jawatan dalam PAS, iaitu ex atau bekas pemegang jawatan.  Tiadakah yang masih lagi memegang jawatan yang mahu bersuara?  Mungkin kerana takut dipecat sama seperti Hasan Ali dan juga Nasharudin la gamaknya.

  Apa-apa pun, setelah ramai yang bersuara, sepatutnya Nasharudin kena la bagi komen sikit.  Kalau beliau berani untuk ke Gaza bersama Najib, tak kan lah sekarang tak berani nak komen sikit pasal PAS sekarang? Jika beliau sanggup ke Gaza bersama Najib biarpun tahu akan dicemuh dan dijuak oleh orang-orang PAS, hanya kerana ingin membantu umat Islam di sana, maka Nasharudin pun patut menegur PAS sekiranya PAS benar-benar ingin memperjuangkan umat Islam di Malaysia.  Nasharudin tak perlu takut sekarang, lagipun sekarang beliau cuma ahli biasa-biasa saja dalam PAS.  Bak kata orang tua-tua, bagai melukut tepi gantang, masuk tak menambah, keluar pun tak luak!

0 comments:

Catat Ulasan