Sabtu, 2 Februari 2013

Lambang PAS, Kebetulan Atau Sudah Ditakdirkan?

 

 'Pa' 'Alif' 'Sin', Pecat Ikut Suka... He..he..he.... pandai betul orang yang menafsirkan maksud PAS.  Bersesuaian dengan suasana tindakan PAS sekarang ini.  Betul la tu.  Macam yang dikatakan, tiada ihsan atau belas langsung bila nak pecat orang.  Lupakah pemimpin-pemimpin PAS, jika sedikit ada belas kita pada orang lain, berlipat ganda jugalah belas dari Allah kepada kita.  Dan pastinya, jika tiada belas dari PAS terhadap orang-orang yang dipecat, maka jangan harap la lepas ni ada belas dari Allah terhadap PAS.

    Bila Dr. Shan Harrazi menafsirkan maksud perkataan PAS, rasa-rasa nak la juga saya tafsirkan maksud lambang pada bendera PAS.  Iaitu berlatarkan warna hijau dan bulan putih di tengah-tengahnya.  Warna hijau melambangkan agama Islam, dan begitu juga bulan.  Bila saya tafsirkan maksud lambang parti PAS, harap-harap pembaca semua dapat merenung dan berfikir, apakah ianya satu kebetulan, atau memang sudah ditakdirkan Allah begitu.  Sebab, dalam Islam, tidak ada kebetulan, sebab semuanya sudah ditakdirkan dan sudah menjadi qada dan qadar Allah jua.

  Warna hijau melambangkan Islam, betul la tu.... Luarannya nampak Islam, tapi putih kosong di tengah-tengah, tiada apa-apa.  Begitu jugalah dengan PAS, nampak dari luar, macam memperjuangkan agama Islam, tapi hakikatnya tidak berani membantah atau menegur DAP dalam isu Kalimah Allah.  Begitu juga bila Nik Aziz melarang sambutan Maulidul Rasul, tetapi sanggup potong kek hari jadi di rumah Karpal Singh.  Dan begitu juga isu Qariah di Kelantan tidak lama dahulu. Pada awalnya, Nik Aziz kata haram, tapi sekarang  kaum wanita boleh pula masuk Musabaqah Al-Quran.  Sepatutnya, kalau yang haram tu, tetap akan haram..

   Bulan purnama akan berseri-seri jika dipagari bintang-bintang yang berkelipan, tapi di bendera PAS tak ada bintang, maka tak berseri lah.  Bermakna, PAS hanyalah sekadar ada pemimpin, tetapi tidak mengambil kira ahli parti yang ramai... Betul juga la tu....

  Lagi satu, bulan memang cantik, tapi bersinar hanya waktu malam sahaja.  Dan pada hakikatnya, bulan tidak ada cahaya, hanya mengharapkan cahaya matahari untuk dibiaskan/dipantulkan kembali.  Begitu juga dengan PAS, kalau tiada bantuan dari kerajaan pusat, PAS tidak punya apa-apa.  Contohnya bila Najib mengumumkan 7 projek besar di Kelantan, cepat-cepat pula Nik Aziz mahu kerajaan pusat menyegerakannya dengan tidak perlu menunggu BN menang di Kelantan.  Betul tak?

   Dan akhirnya, bukan sekadar cerita rekaan saya semata-mata, kalau kita semua masih ingat lagi, sewaktu Nabi Muhammad s.a.w. ingin membuktikan keRasulannya, dan mukjizatnya sebagai Nabi, Nabi Muhammad telah membelah dua bulan purnama !  Begitu jugalah dengan PAS sekarang ini, sebagai membuktikan kehebatan agama Islam yang sebenarnya, PAS telah berpecah dua sekarang ini.  Sudah ramai yang tidak senang dengan tindaktanduk pemimpim PAS.  Seperti dalam isu Kalimah Allah, pemecatan ulama yang benar-benar memperjuangkan Islam, pemberian tanah kepada kaum kafir ( akan saya ulas berdasarkan hadis sahih, jika ada masa nanti), serta banyak lagi isu-isu lain.

   Terus terang, berani saya katakan, jika dengan menggunakan agama Islam dan ayat-ayat Allah, PAS telah naik, tidak mustahil kerana agama Islam dan ayat-ayat Allah jua PAS akan jatuh dan kecundang juga nanti... Percayalah!

0 comments:

Catat Ulasan