Isnin, 11 Februari 2013

Penyokong PR sokong tanpa kira bangsa?



Lim Guan Eng
     Nak tergelak rasanya apabila membaca artikel 'Penyokong PR sokong tanpa kira bangsa' seperti yang disiarkan di dalam akhbar Sinar Harian.
     Antara kenyataan  Guan Eng kepada wartawan Sinar Harian yang menarik minat saya adalah :
“Saya yakin penyokong PR dan pengundi amnya akan memilih calon yang mana boleh menjamin kebebasan, keadilan, kebenaran dan demokrasi dalam negara tanpa memilih kaum demi kepentingan nasional.

“Kalau nak undi Barisan Nasional mestilah penyokongnya mengikut kaum. Sebaliknya, penyokong PR dan masyarakat umum tentulah akan memilih calon yang sentiasa memberikan keprihatinan isu rakyat,”

     Kita tengoklah nanti, dengan isu kalimah Allah, apakah penyokong PAS akan menyokong DAP.  Dan begitu juga dengan isu pemilihan CEC, apakah kaum India dan Cina akan menyokong DAP.

     Keprihatinan isu rakyat? Banyak yang 'dijanjikan' di dalam manifesto pembangkang yang tidak ditunaikan, seperti elaun warga emas, elaun surirumah, subsidi air, elaun ibu tunggal dan banyak lagi.

     Malas nak komen apa-apa.   Tetapi pembaca boleh nilai sendiri apa yang berlaku di Pulau Pinang sekarang ini dan juga di Selangor.

     “Saya yakin penyokong DAP akan memberi sokongan penuh kepada calon yang mewakili Pas dan PKR yang bertanding pada PRU akan datang berdasarkan manifesto PR, bukannya memilih calon berdasarkan bangsa," katanya.

     Menteri Besar Selangor , pula kata manifesto bukan janji.  Habis tu, apa yang pakatan nyatakan dalam manifesto untuk PRU13 nanti, tak usah dengar dan tak usah pakai! Sebab kalau dia orang kata apa-apa pun, bermakna dia orang tidak berjanji untuk tunaikan!  Jadi, parti apa ini?  Atau secara jujurnya, pakatan sebenarnya tidak mahu berjanji apa-apa, kerana tujuan mereka hanyalah untuk berebut mendapat tempat di Putrajaya dan melampiaskan agenda masing-masing sahaja!



0 comments:

Catat Ulasan