Jumaat, 1 Februari 2013

Harga rumah mampu milik Pulau Pinang tak munasabah

     Riuh rendah persatuan-persatuan pengguna bila Guan Eng mengumumkan harga rumah mampu milik yang akan dibina ditawarkan sehingga harga RM400,000.

     Kenapa nak bising?  Belum sampai 1/2 juta lagi!  Betul la Guan Eng cakap, mampu milik.  Tapi siapa yang mampu milik dengan harga langit macam tu? Bukan harga siling lagi dah...  Pastinya, hanya untuk golongan elit dan konglomerat sahaja.  Dan kita boleh fikir sendiri laaaa... bangsa mana yang mampu milik rumah-rumah macam ni.

     Kalau takat bangsa Melayu atau India yang dok sibuk usung sepanduk bila tanah mereka di ambil untuk pembangunan di Pulau Pinang, usah nak bermimpi la dapat milik rumah tu... Usahkan mimpi, berangan pun tak layak!

     Kalau di Palestin, Israel guna jentolak, buat pagar tinggi-tinggi untuk buat rumah bagi orang Yahudi, dan halau orang tempatan Palestin,  tapi kat Pulau Pinang, guna cara halus sikit, ambil tanah penduduk, bayar pampasan sikit, buat rumah yang harga mahal-mahal.  Kalau kita tengok berita, yang selalu buat bantahan bila tanah kena ambil kat Pulau Pinang, ialah bangsa Melayu dan India sahaja.  Bila la Tok Guru Nik Aziz dan Haji Hadi nak sedar hal ni.

0 comments:

Catat Ulasan